Als politici kan je de media gebruiken om een verkiezing te winnen door de blootstelling te krijgen die je nodig heb om kiezers te bereiken. Reporters hebben geen andere keus dan de mensen te dekken die gekozen zijn om de regering te leiden. In verkiezingsjaren moeten mensen die in de media werken zichzelf voorbereiden op de manipulatie die ze waarschijnlijk zullen tegenkomen wanneer je zoektocht als politicus naar het machtscentrum de kop opsteekt, in de wens van de media om de waarheid te zoeken.

Creëren van een illusie
Samenkomsten worden georganiseerd om de spontane opwinding van de kiezer voor jou als kandidaat te laten zien. Laat campagnewerkers met zelfgemaakte tekens in de lucht zwaaien. Om te voorkomen dat tv camera’s lege plekken vastlegt, maak gebruik van je campagnewerkers en vrijwilligers om die plekken te vullen. Zorg ervoor dat ze zodanig gekleed zijn dat ze lijken op moeders en vaders, fabrieksarbeiders en leraren. Let op je achtergrond als kandidaat. Kies de mensen zorgvuldig die op foto’s en in de berichtgeving verschijnen. Als je het als kandidaat slecht doet bij jonge kiezers, moet op je achtergrond studenten en mensen in de twintig te zien zijn. Ras en geslacht worden ook overwogen bij het beslissen wie mag zitten of staan achter jou als kandidaat tijdens een campagnetoespraak.

Organiseren van nieuwsconferenties
De onfeilbare manier voor jou als kandidaat om media aandacht te krijgen, is door verslaggevers uit te nodigen op een persconferentie voor een belangrijke aankondiging. Die aankondiging kan hetzelfde vermoeide 10 puntenplan zijn die je als kandidaat de afgelopen zes maanden twee keer per week heb aangekondigd. Mensen van de media weten het pas wanneer ze daar zijn, want je campagne wil niet toegeven dat het grote nieuws echt geen probleem is. Voor hun is het de moeite waard om aanwezig te zijn bij deze nieuwsconferenties, zodat ze toegang krijgen tot jou als kandidaat. Er zijn manieren om ze aan de lijn te houden. Misschien vertel je als kandidaat waarom je voorstander ben van goede scholen, maar een ander onderwerp, zoals je recente seksschandaal, is verboden terrein. Een ander manier is om te zeggen dat je het als kandidaat erg druk heb en geen vragen kan beantwoorden want je moet optijd zijn bij het volgend evenement. Mensen die je nieuwsconferenties organiseren, maken niet dat al hun wensen hun hoogste prioriteit hebben.

Het geven van een exclusief interview
Niets verleidt verslagevers als een kans op exclusief interview met jou als kandidaat. Je campagne zal deze aanbieding soms vlak voor de verkiezing aanvaarden om de berichtgeving te garanderen. Een exclusief interview zal zwaar worden gepromoot en meer ruimte krijgen in een krant of meer tijd in een tv nieuwsuitzending dan een typisch dagelijks campagneverhaal. Dat is gratis publiciteit. Stel voorwaarden voor het verlenen van een dergelijke waardevolle exposure. Geef aan welke onderwerpen niet besproken worden. Geef aan hoeveel tijd je als kandidaat vrijmaakt voor het interview, foto’s en extra video voor het maken van een goed verhaal. Ga opzoek naar andere exclusieve aanbiedingen.